Hevosten keinun kantaesitys oli 22.1. Suurella näyttämöllä. Täpötäyden katsomon odotukset olivat korkealla. Sirkku Peltola totesti Tunne tekijät -keskustelutilaisuudessa Metsossa viikkoa myöhemmin, että ensi-illat ovat aina työryhmälle pelottavia. Silloin teos on ensi kertaa kokonaisen yleisön, Suurella näyttämöllä noin 800 katsojan, arvioitavana ja nähtävänä.
Ensimmäinen kritiikki ilmestyi Aamulehden verkossa. Verkkokritiikissä, jotka kuulema ovat kovin suosittuja, olivat tällä kertaa arvioijina sekä Aamulehden kulttuurin esimies Markus Määttänen että teatteritoimittaja Anne Välinoro. He istuivat Suomen hevonen -näyttelyssä olevalla aidolla Kotalan tuvan sohvalla, jossa Markus Määttänen antoi uutuusnäytelmälle täydet viisi pistettä ja Anne Välinoro puolestaan vahvat neljä.
Lauantaina Markus Määttänen jatkoi kritiikkiä Aamulehden printissä jossa hän totesi näin:
"Tampereen kevään häikäisevin, hengästyttävin ja iskevin näytelmä. Suomen hevonen -sarjan neljäs osa kristallisoi Suomen ja Euroopan Unionin kouristukset nerokkaaseen dialogiin ja maagiseen sorilaiseen sirkukseen" (Aamulehti, Markus Määttänen, 24.1.2015.).
Helsingin Sanomissa Lauri Meri puolestaan otsikoi: "Kotalan saaga jatkuu onnistuneesti Tampereella. Ohjaaja-käsikirjoittaja Sirkku Peltola on punonut uutuusnäytelmäänsä uskomattoman taitavaa dialogia". Lue koko kritiikki Hesarin verkkosivuilta.
Suomen hevonen -trilogian taustoja avataan Suuren näyttämön lämpiöön avatussa näyttelyssä, josta löytyy muun muassa lavasteiden pienoismalleja sekä Kotaloiden hahmoja niin TTT:stä kuin muistakin Suomessa ja ulkomailla nähdyistä tuotannoista. On mielenkiintoista nähdä, miltä vaikkapa islantilaiset tai puolalaiset Kotalat näyttävät.
Sari Andersson
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti